Novinky

eTicket SC - nová akviziční nabídka do pendolina

Bohumín - S příchodem nového jízdního řádu a řady souvisejících změn poněkud zanikly novinky související s tarifním odbavením ve vlacích SuperCity. Doposud jsme Vás informovali, že u vybraných vlaků je  vyloučeno použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dnech se špičkovou frekvencí. Nicméně, stranou pozornosti médií i tiskových zpráv Českých drah zůstala zbrusu nová nabídka určená pro vlaky SC jak na severní, tak i jižní větvi.

Nabídka eTiket SC je určena pro cestující, kteří si svůj lístek na cestu pendolinem zakoupí alespoň v třídenním předstihu. Další podmínkou je využít k nákupu internetový (eshop ČD) nebo telefon (TeleTiket). Tento jízdní doklad v sobě zahrnuje kromě jízného i rezervaci místa a platí pro něj následující ceny:

 

   I. cenová úroveň II. cenová úroveň 
 eTiket SC jih (Praha - Břeclav  350 Kč 450 Kč 
 eTiket SC sever (Praha - Ostrava)  450 Kč 550 Kč 

Podmínky nabídky

Tuto nabídku je možné využít pouze do vyprodání stanoveného limitu počtu jízdenek (kontingentu) dané cenové úrovně na vlak a den. Dojde-li k vyprodání kontingentu v I. cenové úrovni, lze až do vyprodání následujícího kontingentu využít II. cenovou úroveň. Stanovená výše jednotlivých kontingentů jízdenek je proměnná a není nikde zveřejňována.

Při využití této nabídky je také vhodné vzít v potaz, že na jízdním dokladu musí být správně uvedeny identifikační údaje cestujícího (jízdenky eTiket SC jsou nepřenosné). Dále na tento doklad není možný přestup ani doplatek do 1. vozové třídy.

České dráhy zkoušejí nové barevné provedení lokomotiv

Praha - Současné trendy v tvorbě „korporátních identit" hlásají jednotu a tento trend se nevyhýbá ani lakům hnacích vozidel a vozů. Po Železničnej spoločnosti Slovensko a ČD Cargo si pohrává s myšlenkou jednotného nátěru také osobní divize Českých drah. Prvním realizovaným pokusem se stává lokomotiva 163.257. Zatímco slovenská ZSSK realizuje na všech vozidlech jednotný červeno-bílý nátěr "blonski", za pouhý rok své existence stihlo ČD Cargo předvést hodně svéráznou interpretaci jednotnosti. V podstatě platí, že téměř každý nátěr Carga je unikátní a pojítkem je jen převažující modrá barva. Modrou si vybraly pro své barevné experimenty i mateřské České dráhy a prototypový nátěr na lokomotivě 163.257 podle toho vypadá. Světle a tmavě modrou doplňuje světle šedý podklad, pojezd a některé střešní partie jsou vyvedeny v černé barvě. Na skříni pak nikdo nepřehlédne výrazně velké logo majitele. Podle Jiřího Ješety z marketingu Českých drah jde zatím pouze o první pokus, který byl vybrán z několika desítek návrhů. Pokud nový vzhled schválí vedení firmy, přijdou na řadu další lokomotivy a vagony.

Stroj se na veřejnosti oficiálně představil 2. prosince tohoto roku na Hlavním nádraží v Praze v rámci slavnostního otevření Nového spojení, při němž vezla zvláštní vlak pro hosty a tisk. Že tato změna musí být teprve veřejností i fanoušky přijata, to je více než jasné. Přinášíme několik fotografii na „ochutnávku". A pokud se vám tento lak nelíbí, je pro vás jistě dobrou zprávou, že změna nebude náhlá, lokomotivy se budou přestřikovat vždy, když na ně dojde řada v cyklu pravidelných revizí. „Může se tak stát, že ještě v roce 2020 tady budou jezdit lokomotivy v původních barvách," uvedl Ješeta. Řada méně perspektivních řad ČD se tak nátěru zřejmě vůbec nedočká.

Vysokorychlostní trať Milano - Bologna v provozu

Milano - V neděli 14.12.2008 byla v Itálii otevřena nová vysokorychlostní trať Milano - Bologna. Trať s provozní rychlostí 300 km/h je dlouhá 182 km a její postavení přislo na 6,9 miliard Euro; elektrifikována je napájecí soustavou 25 kV 50 Hz a vybavena zabezpečena systémem ETCS L2. Relace mezi oběma městy se otevřením nové trati zkrátila téměř o hodinu. Základní jízdné ve druhé tříde přijde na 33,30 Euro (oproti 20 Eurům ve vlacích na staré trase, která je souběžně dále provozována).

Trať je součástí atraktivního 600 km dlouhého koridoru Řím - Miláno a s pomocí ní klesla jízdní doba přímých vlaků na této trase na úroveň 3,5 hodin (4 hodiny se zastávkami v Bologni a Florencii). Ředitel Ferrovie dello Stato Mauro Moretti doufá, že s pomocí nové VRT vlak převezme až 60% ze 3,7 milionu pasažerů, kteří na této relaci využívají služeb leteckých společností. Základní jízdné v druhé třídě na trase Řím - Milano vyjde na 67,50 Euro, zatímco letenka na stejné trase stojí minimálně 90 Eur a v případě automobilu vychází cena pohonných hmot a dálničních poplatků na této trase na 85 Eur.

Na trase Řím - Milano tak zbývá dokončit jen stavebně náročný úsek Bologna - Florencie; přitom úsek Řím - Florencie byl otvírán již během 70. a 80. let minulého století. Úsek Bologna - Florencie vedoucí přes Apeniny je 79 km dlouhý a 93% procent trasy je vedeno v tunelech (mezi dva nejdeší patří 18,7 km dlouhý tunel Vaglia a 15,3 km dlouhý tunel Fiorenzuola). Tento úsek má být uveden do provozu v roce 2009 a tím se má jízdí doba na trase Řím - Milano zkrátit na 3 hodiny. Na této trase hodlá krom státní Trenitalia své služby od roku 2011 nabídnout i soukromá společnost NTV se soupravami AGV.

InnoTrans 2008 lámal rekordy

Berlín - Jak jsme Vás již dříve průběžně informovali v obsáhlých fotoreportážích, v druhé polovině měsíce září proběhl v německé metropoli veletrh železničních technologií InnoTrans 2008. Letošní ročník byl v mnoha ohledech „nej." Už jen v návštěvnosti letošní InnoTrans pokořil ten minulý zhruba o 50%. Rozšířena a navýšena byla i výměra plochy pro vystavovatele, stejně tak i jejich počet. Při slavnostním otevření veletrhu dopravní, především železniční techniky byl přítomen i místopředseda Evropské komise a komisař pro dopravu Antonio Tajani, který se ujal řeči: „Bez dopravy je konkurenceschopná Evropa nepředstavitelná." 
Právě Evropa, především její západní část je doslova úrodnou půdou právě pro železniční průmysl. Roční obrat v tomto odvětví se zde pohybuje zhruba kolem 86 miliard eur; náklady na údržbu, modernizaci a obnovu činí pak dalších 32 miliard. Tyto údaje byly zveřejněny ve studii společnosti Roland Berger Strategy Consultants. Ta jí sestavila na objednávku Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE).

Západoevropské státy každoročně na výzkum a vývoj novinek v oblasti železničních technologií vynaloží až 29,3 miliardy euro. Ve studii byl analyzován i výhled, dle kterého se do roku 2016 na druhé místo ve vynakládaných financích do tohoto odvětví dostanou státy asijsko-pacifického regionu. Znatelný nárůst lze však čekat v oblasti Latinské Ameriky a v zemích Společenstva nezávislých států (SNS). Inno Trans tak nebyl jen čistě o výstavách horkých novinek a strojů, které sjely z výrobních linek, ale právě i o odborných konferencích a mítincích. Svou atraktivitu si však stále drží samotná výstava exponátů, o které letos nebyla nouze.

Pégase otestován na 360 km/h

LGV Est - Po sérii testů na velimském zkušebním okruhu, se tým zkušebních techniků Alstomu a Eurailtestu přesunul do Francie, na LGV Est. Okruh VÚŽ totiž umožňuje maximum pouze 200 km/h a protože AGV dokáže mnohem více, je do 14. prosince k vidění v těch úsecích francouzské vysokorychlostní tratě, umožňujících jízdu rychlostí 360 km/h. Zkoumá se řada faktorů, jako například chování celé soupravy i jednotlivých podvozků, vlastnosti sběrače (přítlak na trolej či vlastnosti při výbojích), elektromagnetická kompatibilita se zabezpečovacím zařízením, akcelerace a brzdění v různých trakčních podmínkách (např. simulace mokré trati), a v neposlední řadě také hlučnost - AGV by mělo mít při 360 km/h srovnatelnou úroveň hluku, jako současná vozidla při jejich standardní rychlosti, tedy 300 km/h. 
Po dokončení těchto testů, v podmínkách nejbližších budoucímu nasazení souprav, se celý tým přesune zpět do Velimi. V průběhu příštího roku by se pak měl Pégase (pojmenování AGV) účastnit schvalovacího procesu v Itálii, v režii budoucího provozovatele 25 souprav, společnosti NTV.

Motorový vůz v Německu ujel 40 kilometrů bez strojvůdce

Merseburg - Motorový vůz německého regionálního dopravce Burgenlandbahn bez strojvůdce i cestujících se v pondělí krátce před sedmou hodinou večer vydal na téměř čtyřicetikilometrovou cestu z nádraží v Merseburgu na území spolkové země Sasko-Anhaltsko. Neřízená jízda vlaku skončila až v stoupání před městem Querfurt, které již vozidlo nezvládlo a po sjetí z kopce samo zastavilo. Při incidentu nebyl nikdo zraněn a nedošlo ani k ohrožení ostatního železničního provozu; případ již ovšem šetří německá policie i Spolkový drážní úřad.
"Bude se zkoumat, zda se jednalo o technickou závadu nebo lidskou chybu," uvedl mluvčí dopravce Jörg Bönich poté, co na případ upozornily noviny Mitteldeutsche Zeitung. Okolnosti samovolného rozjetí zatím nejsou jasné, nicméně lidský faktor nelze vyloučit - příslušný motorový vůz řady VT 3.01 (VT 672.9 u DB) krátce před svou sólo cestou přijel do stanice Merseburg v dvoučlenné soupravě, načež následovalo rozpojení obou vozů a překvapivý odjezd jednoho z nich. Dopravce, jenž provozuje regionální spoje na 164 km tratí v Sasku-Anhaltsku, již podle svého vyjádření podnikl všechna opatření, aby se podobná situace nemohla opakovat. Změny v provozu řady VT 3.01, která u Burgenlandbahn tvoří jediný typ používaných vozidel, se zatím předpokládat nedají.